Τρίτη 17 Απριλίου 2012

Θαύματα της Ζωοδόχου Πηγής



μέγας ουστινιανός, εσεβέστατος Βασιλες ωμαίων, πεσε ποτε ες πάθος δυσουρίας δεινν κα νίατον, κα πελπισθες π τος ατρούς, κα π πσαν λλην νθρωπίνην βοήθειαν, προσέδραμεν ες τν Ζωοδόχον Πηγν κα Πανάχραντον· κα προσπεσν ες τν ερν κα σεβασμίαν εκόνα Της, δέετο θερμς περ το πάθους του. πειτα πελθν ες τν Πηγν το γιάσματος, κα μετ πίστεως λαβν δωρ κ το γιάσματος, πιε, κα παρευθς (, τν θαυμασίων σου, Δέσποινα!) ατρεύθη τελείως, κα τόσον γινεν γιής, κα δύναμιν τοσαύτην νέλαβεν, σν ν μν εχε τελείως σθένειαν. θεν κα ατς θέλωντας ν’ ποδώσ τν ευχαριστίαν τ Εεργέτιδι Θεοτόκ, μεγάλωσε τν Ναόν της. Τοτο δ ποιήσας φάνη Θεοτόκος ατ κατ’ ναρ, κα επέ του· Βασιλε, δν εναι δίκαιον κα πρέπον ν χαλάσς λλου νθρώπου μνημόσυνον, μ ἐὰν θέλς ν’ ποδώσς πρς τν Υόν μου κα Κτίστην πάσης κτίσεως πρέπουσαν τν εχαριστίαν, γειρε ναν π’ νόματι τς το Θεο Σοφίας, κα κάμε τον σον δύνασαι μεγάλον, δι ν συνάζεται κε λας πολύς· κα φιέρωσέ τον ες τ Πατριαρχεον, δι ν κού τ συναθροιζόμενο πλθος τ θεα λόγια π τν Πατριάρχην ν φελται· κα ν εναι κα ες δικόν σου κατάπαυστον μνημόσυνον. Δι δ τν Ναν πο μεγάλωσες, χι μόνο λίγον μισθν θέλεις χει, δι τ λλότριον μημόσυνον, λλ κα μετ’ ο πολ θέλει κατεδαφισθ π σεισμο οτος δι τς μαρτίας το λαο κα τν ν ατ προσεδρευόντων πνευματοκαπήλων κα ασχρουργν νθρώπων. θεν κα πιστότατος Βασιλεύς, εεπειθς γενόμενος ες τν προσταγν τς Θεοτόκου, γειρεν κενον τν παμμεγέθη, περιβόητον κα περικαλλέστατον Ναν τς το Θεο Σοφίας, το ποίου τ κάλλος κα τ μέγεθος κηρύττονται ες λον τν κόσμον, σν πο κατ πολ ατς περβαίνει κενο τν ν ερουσαλήμ θαυμαστν ερόν, τ π το Σολομντος οκοδομηθέν. Δι τοτο κα Βασιλες ουστινιανός, φο τν εδε τελειωμένον, κα ες τόσον κάλλος κα ραιότητα τετειχισμένον, κραύγασεν ν γαλλιάσει· «Νενίκηκά σε, Σολομών!» Νας λοιπν κενος τς Ζωδόχου Πηγς πού, ς επομεν, μεγάλωσεν ουστινιανός, μετ παρέλευσιν καιρο, σεισμο γενομένου, κατέπεσε· διότι φήσαντες ο νθρωποι ν πανηγυρίζουν ες ατν μ μνους κα δοξολογίας, ρχισαν (καθς κα σήμερον κάμνουν) ν ορτάζουν μ χορος κα παιγνίδια, μ τραγούδια κα μέθαις, μ ασχρουργίαις κα σελγίαις. μοίως κα ο παραμένοντες ες τν γιον κενον Ναν φήσαντες ν διδάσκουν τν λαν τς ντολς το Χριστο, κα ν τος μποδίζουν ν πέχουν κ τούτων τν ματαίων, ξεδόθησαν λως δι’ λου ες τν χρηματισμόν, συγκοινωνοντες λλοτρίοις μαρτήμασι δι τοτο κα γανακτήσασα Θεοτόκος, ο μόνον σήκωσε τν χάριν της κεθεν πρς καιρόν, λλ κα τν Ναν τελείως κατέσεισε κα κατηδάφισε. Μετ δ παρέλευσιν καιρο κανο, βασιλεύσας οίδιμος Βασίλειος Μακεδν κα κούσας τ θαύματα πο γίνοντο παρ τς Ζωοδόχου Πηγής, κα μαθν τν ατίαν το χαλασμο, βουλν βουλεύεται γαθν κα θεάρεστον, δι ν φέρ τ τοιοτον προσκύνημα τν εσεβν ες τν προτέραν πνευματικν κατάστασιν. θεν νήγειρε τν Ναν ες τ πρτον μέγεθος κα κάλλος, κοσμήσας ατν κα μ διάφορα φιερώματα, καθς κα πρτος κτήτωρ ατο· κα κλέξας νδρας σοφος κα πιστήμονας, κα πρς τ θεα ελαβες, κα ρετν ργάτας, ερες δηλαδή, εροδιακόνους, ναγνώστας, κα Ψάλτας, κα Νεωκόρους, τος βαλεν ες ατόν· ο ποοι ντες δολοι Θεο, σχολοντο λως διόλου ες τ ργον το Κυρίου, ο μόνον δι λόγου διδάσκοντες τν λαν τ ερ λόγια το Εαγγελίου, λλ κα μπράκτως δείχνοντες ατά, γενόμενοι τύπος κα καλν παράδειγμα ες λους. Δι τοτο κα πάλιν πέβλεψεν Θεοτόκος π τν γιόν της Ναόν, κα ες τ ερόν της γίασμα, κα ρξαντο ν τελονται θαυμάσια πειρα, κα ο νθρωποι ν τελον καθημερινς πανηγύρεις κα ορτάς, μ μνους, μ δοξολογίας, μ λονυκτίους δεήσεις κα γρυπνίας, μ χαρν ψυχς κα πνεύματος γαλλίασιν, παρακινούμενοι πό τε τς δι λόγου κα δι’ ργου διδασκαλίας τν ερν κείνων νδρν, τν παραμενόντων ν τ σεβασμίω Να. Οτω λοιπν βασιλες Βασίλειος, ελαβς ν πρς τ θεα, χαιρεν εφραινόμενος μ τν καλν κατάστασιν το μνημοσύνου του. Βλέπων δ τ πειρα κα περφυ θαύματα τς Παντανάσσης Θεοτόκου, ζήτησε μ τ μέσον τν γίων κείνων νδρν, ν το χαρίσ Πολυεύσπλαγχνος παιδίον ρσενικόν· τ ποον το δόθη δι τν πίστιν του· κα γεννήσας ἄῤῥεν, τ νόμασε Λέοντα, ες τ νομα το πρώτου κτήτορος τς Ζωοδόχου Πηγς. Λέγω, δηλαδή, γέννησε τν Σοφν Λέοντα, τν ποιητν τν ωθινν, ποος ναλαβν τν βασιλείαν, μετ τν θάνατον το πατρός του, δειξε μεγάλην ελάβειαν ες τν Ζωοδόχον Πηγήν· δι τοτο κα τ θαύματα περίσσευσαν ες τν καιρόν του. Δαιμόνια ξαβάλλοντο, νόσοι διώκοντο, τυφλο νέβλεπον, χωλο περιεπάτουν, πτωχο εηγγελίζοντο κα λλα μυρία γίνοντο καθ’ κάστην· καστος δηλαδ τν εσεβν λάμβανε τν χάριν κατ τν πίστιν του· κα πρώτη γυν τούτου το σοφο Λέοντος, γία, λέγω, Θεοφανώ, πεσοσα ες σθένειαν πυρετο λαύρου, εθς πο πιε μ τν καλν της πίστιν π τ αματικν κενο γίασμα τς Ζωοδόχου Πηγς, λευθερώθη τς δεινς σθενείας κα τελείως γίανεν. λλ δ κα ατς Βασιλες Λέων, περιπεσν ες τν φόρητον νόσον τς λιθιάσεως, τοι το φιάγγου, π τν ποίαν ες κίνδυνον λθε μεγάλον, πο κα π τος ατρος πελπίσθη, κα ες θάνατον πεφασίσθη, κατ τν Διακαινήσιμον βδομάδα. Τότε λοιπν Θεοσεβεστάτη Βασίλισσα τν παρ τν ατρν κούσασα πόφασιν, κα τν καλόν της σύζυγον κα Βασιλέα βλέπουσα τ λίσθια πνέοντα, πιστεύουσα δ τι τ παρ τος νθρώποις δύνατα, ν εναι δυνατ παρ τ Μητρ το Παντοδυνάμου Θεο, προσέπεσεν ες τν χραντον Εκόνα της, κα μετ δακρύων κα σταγμν καρδίας πεκαλετο τν Βασίλισσαν πάσης κτίσεως, ν χαρίσ τν ζων το πιγείου Βασιλέως· κα τατα μν καλ σύζυγος κα Βασίλισσα. δ φιλεύσπλαγχνος Μήτηρ το Φιλανθρώπου Θεο, δυσωπηθεσα π τ μετρα δάκρυα κα τν θερμν δέησιν τς Βασιλίσσης, πέμπει τν ασιν παρ’ λπίδα· κα κε πο προσηύχετο Θεοφανώ, κουσε φωνν λέγουσα· «Μ λυπσαι, Θεοφανώ, δι τν σθένειαν το Βασιλέως κα συζύγου σου, κα σήμερον ρχεται τ ατρικόν του βότανον». θεν περιχαρς γενομένη, κα πιστεύσασα δραμε πρς τν σθεν, κα ερίσκει τος ατρος πο συμβουλεύοντο ν τν σχίσουν, σν πο εδον πς πλέον δν μεινεν λλο, παρ ατ πικίνδυνος θεραπεία. Τατα δ κούσασα Βασίλισσα, τος μπόδισε λέγουσα· χετε λίγην πομονήν, κα δο στέλνει Κυρία μου Θεοτόκος λλο θαυμαστν ατρικόν, κα θέλει τν ατρεύσει· κα μετ’ λίγον κε πο πρόσμεναν τν θάνατον το Βασιλέως, φθάνει Νεωκόρος τς Ζωοδόχου Πηγς, γάθη νομαζομένη, βαστάζουσα κεράμιον γεμτον π τ γίασμα τς Ζωοδόχου Πηγς, κα λέγει πρς τν Βασίλισσαν· Σήμερον κε πο σκούπιζα τν Ναν τς Θεοτόκου, κουσα φωνν οράτως λέγουσάν μοι· γάθη, λάβε ες γγεον δωρ π τν Πηγν μου, κα δράμε ταχέως πρς τν Βασιλέα Λέοντα πο κινδυνεύει ες θάνατον, κα δός του ν πί κα θέλει ατρευθ· τι βο πρς με μετ δακρύων πολλν γαπημένη μου Θεοφανώ. Τατα κούσασα Βασίλισσα, κα πιστεύσασα λαβε τ γίασμα μετ χαρς κα ποτίσασα τν Βασιλέα, εθς ( τν περφυν σου Θαυμάτων Παντάνασσα!) θεραπεύθη, κα τς κλίνης γέρθη λος γιής, μ χων οδν λείψανον τς σθενείας κείνης τς νιάτου. Τοτο πάντας ξέπληξε, κα πάντας ες μνωδίαν κα ες εχαριστίαν τς κοινς Εεργέτιδος παρεκίνησε. Τότε δ τ προστάξει το Βασιλέως, τελέσθη ορτ χαρμόσυνος κατ τν Παρασκευν τς Διακαινησίμου, καθ’ ν γένοντο κα τ γκαίνια το Ναο τούτου· κα κτοτε πεκράτησε ν τελται ορτ ατη κατ τν Διακαινήσιμον Παρασκευήν, μ μόνην σως τν ναστάσιμον κολουθίαν. στερον, δ ς φαίνεται, κελεύσει Συνοδικ, προσετέθη κα κολουθία τς Ζωοδόχου Πηγς, ποιηθεσα παρ το Νικηφόρου Καλλίστου το Ξανθοπούλου.
Μετ δ τν θάνατον τς γίας Θεοφανος, τέκνου ποθανούσης, λαβεν Βασιλες λλην γυνακα νόμιμον, Ζων νομαζομένην. Μ τεκνογονν δ κα μ ατήν, φάνη καλν ν προσπέσουν μφότεροι ες τν βοήθειαν τς ταχείας ντιλήψεως τς Θεοτόκου κα ειπαρθένου Μαρίας· κα δή, πελθόντες ες τν Ναν τς Ζωοδόχου Πηγς, κα λειτουργηθέντες, κα τν χράντων Μυστηρίων μεταλαβόντες, κα φιλοτιμίαν κα δωρεν μεγάλην ποιήσαντες ες τν Ναν τς Θεοτόκου κα ες τος παρευρεθέντες κεσε πτωχος κα σθενες, πιον κα κ το σεπτο γιάσματος, κα οτως πέστρεψαν ες τ βασίλεια· κα κε δ καμαν μέρας τεσσαράκοντα νηστεύοντες κα προσευχόμενοι, παρακαλοντες τν Θεοτόκον ν τος χαρίσ τέκνον, κα τς Βασιλείας διάδοχον. δ ποιν τ θέλημα τν φοβουμένων ατν Θεός, βλέπων τν πίστιν κα τν ταπείνωσίν τους, κα πικαμφθες ες τν μεσιτείαν τς Παναχράντου γίας Ατο Μητρός, πλήρωσε τν καλήν τους ατησιν, κα συλλαβοσα Ζωή, τεκε Κωνσταντνον τν Πορφυρογέννητον, τν κα ποιητν τν ναστασίμων ξαποστειλαρίων. ποος βασιλεύσας μετ τν θάνατον το Πατρός του Λέοντος, εσεβς ν κα ελαβής, πεμελετο πάντας τος ερος Ναούς, κα μάλιστα τοτον τς Ζωοδόχου Πηγς, ς προγονικόν του μνημόσυνον. Ες τούτου το Κωνσταντίνου το Πορφυρογεννήτου τν καιρόν, περίσσευσαν τ θαύματα τς Παναχράντου Ζωοδόχου Πηγς, κα θεραπεύοντο καθ’ κάστην δι τς χάριτος το γιάσματος πάθη νίατα· καρκνοι δηλαδή, φύστολοι, δρωπικοί, κτικίαι, αμόῤῥοιαι, γάγραιναι, κα λλα τοιατα, κα χείρονα τούτων πάθη· κα βλεπε κανες τότε ν τελται κε καθ’ μέραν πανήγυρις, κα νθρώπους διαφόρους παντς ξιώματος θεραπευομένους· Βασιλοπούλαις, ρχοντας, ρχόντισσας, ρχιερες, ερες, Μοναχούς, κα ν γένει κάθε λλος νθρωπος σθενής, πο θελε προσέλθ ες τν Ναν τς Θεοτόκου κα θελε πίει μετ πίστεως π τ γίασμα τς Ζωοδόχου Πηγς, δν γύριζε λυπημένος· λλ’ χων μισθν τς ελαβείας κα πίστεώς του τν θεραπείαν τς σθενείας του, πανέκαμπτε χαίρων κα γαλλόμενος.
Πλούσιος δέ τις Θεσσαλονικεύς, πολλ ελαβς κα Θεοφοβούμενος, νοσήσας νόσον τιν νίατον κα π τν ατρν πελπισθείς, κούων δ περ τν πείρων θαυμάτων τς Ζωηῤῥύτου Θείας Πηγς, πεθύμησε ν πάγ κε πιστεύων, πς θέλει τύχει κα ατς τς θεραπείας του· κα λοιπν μβς ες πλοον, πλεε πρς τν Κωνσταντινούπολιν. λλ’ ον καθ’ δν (σως κα ν το Θεο οκονομία, πρς πίστωσιν τν πίστων) πολ βάρυνε κα ες θάνατον γγισε. Βλέπων δ πιστς κα καλς Χριστιανς πς θέλει ποθάνει, κα δν θέλει ξιωθ ν προσκυνήσ ες τν πάνσεπτον Ναν τς Θεοτόκου, οτε θέλει πίει κ το γιάσματος τς Ζωοδόχου Πηγς, προσκάλεσε τος συγγενες του μο κα τν καραβοκύρην, κα τος ρκισεν ες τν Θεν κα ες τν Θεοτόκον, ἐὰν ποθάνη, ν μν τν ίψουν ες τν θάλασσαν, λλ ν τν φυλάξουν, κα ν τν πάγουν νεκρν ες τν Ζωηφόρον Πηγήν· κα τος λεγεν· πειδ γ δν εμαι ξιος δι τς πολλάς μου μαρτίας ν πίω ζωντανς κ το αματικο κείνου γιάσματος, οτε ν προσκυνήσω τν Κυρίαν μου Θεοτόκου ες τν χαριτωμένον Ναόν Της, κν ς πάγω νεκρός· κα φο μ θάψητε κε πλησίον ες τν γιον Ναόν, ν λάβετε τρες κάδους π τ γίασμα κενο τ ζωήῤῥυτον, κα ν τ χύσητε πάνω ες τ νεκρόν μου σμα, κα οτως ν μ νταφιάσητε. πεσχέθησαν λοιπν οτω ν κάμουν· κα φο πέθανε, τν πγαν κε, κα θέλοντες ν τν θάψουν, πραν κατ τν παραγγελίαν του τρες κάδους π τ γίασμα, κα περιχύσαντές τον, νέστη (, θαύματος παραδόξου!) ς ξ πνου δη νεκρς τετραήμερος. Ες τ τοιοτον θεον θαμα θαύμασαν παντες, ξέστησαν ο ναται, ο δόντες ατν νεκρν τεσσάρων μερν, κα ες δόξαν κα εχαριστίαν τράπησαν. δ νεκρέγερτος ποδίδοντας τν εχαριστίαν τ Θεομήτορι, διένειμε πτωχος πάντα τ πάρχοντα ατο κα κουρευθες Μοναχός, μεινεν κεσε, πηρετν ες τν Ναν τς Θεοτόκου μέχρι τέλους τς ζως του. πιζήσας δ μετ τν ναβίωσίν του χρόνους εκοσιν, νεπαύσατο ν Κυρί, πολιτευθες θεαρέστως κα κοσμήσας τν αυτόν του μ παντοίας ρετάς.
Στέφανος δ Κωνσταντινουπόλεως Πατριάρχης, υἱὸς Βασιλείου το Μακεδόνος, κα δελφς Λέοντος το σοφο, κτικιάσας κα μ δυνάμενος ερεν θεραπείαν, δι τ νίατον το πάθους, προσέδραμεν ες τν πάντων εεργέτιδα Δέσποιναν Θεοτόκον, κα πελθν ες τν γιον Ναόν της, κα δεηθες μετ πίστεως κα θερμν δακρύων, κα κ το γιάσματος πίνων, ατρεύθη. λλ κα τν εροσολύμων Πατριάρχης, ωάννης καλούμενος, κ τινος σθενείας, τν κον πολέσας, καθς μετ πίστεως πιεν, κα τ ατία του ἐῤῥάντισε μ τ αματικν κενο γίασμα, εθς ατρεύθη. μοίως κα Πατρίκιος Ταράσιος, κα μήτηρ ατο Μαγίστρισσα, καθ’ περβολν φιλάργυροι ντες κα νελεήμονες, κα δι τοτο, Θεο παραχωρήσει, πεσόντες ες πυρετν μετρον κα δεινόν, κα τ Ζωοδόχ Πηγ προσδραμόντες, κα τν δαιμονικν φιλαργυρίαν, κα τν τυραννικν σπλαγχνίαν μ πόσχεσιν φέντες, κα λεήμονες κα συμπαθες γενόμενοι, κα κ το θαυματουργο γιάσματος πιόντες θεραπεύθησαν. Καί τινος ρχοντος υός, Στυλιανο νομαζομένου, περιπεσν ες τ δυσίατον πάθος τς δυσουρίας, κα ξ νθρωπίνης βοήθείας, κα ατρν θεραπείας πελπισθείς, προσέδραμε κα ατς ες τν τοίμην κα μισθον βοηθόν, κα ελαβς τε, κα μετ πίστεως κ το γιάσματος πιών, ατρεύθη.
ΠΗΓΗ.Βιβλίο-Η ΠΑΝΤΩΝ ΑΝΑΣΣΑ -ΦΑΝΕΡΏΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: